משרד האוצר מפרסם: "התקררות בשוק הנדל"ן"

לפי נתונים שפורסמו היום (א') על ידי הכלכלן הראשי במשרד האוצר שוק הנדל"ן ממשיך להתקרר.

התקררות בשוק הנדל"ן, בחודש פברואר האחרון סך העסקאות עמד על 8.8 אלף דירות. ירידה של כ – 9% בהשוואה לחודש ינואר האחרון. וכמו כן המספר הנמוך ביותר מאז אוגוסט 2015 (למעט החודשים עם חגי תשרי).

 

 מקור - משרד האוצר. 

 

 

הנתונים שפורסמו מצביעים גם על כך שהמגמה של ירידה ברכישת דירות חדשות נמשכת ואף מעמיקה עוד יותר. בניכוי דירות של מחיר למשתכן, נמכרו בחודש פברואר 1.8 אלף דירות בלבד. גם נתון זה הוא הנמוך ביותר מאז אוגוסט 2014 שעמד בצל המתנה לתכנית מע"מ אפס.

בניגוד לתכנית מע"מ אפס שלא יצאה אל הפועל במסגרת מחיר למשתכן כן מתבצעות עסקאות כבר החל מאפריל 2016 ועד כה נחתמו כ – 3.2 אלף עסקאות במסגרת זו ובחודשים הקרובים צפויה האצה נוספת במכירות אלו.

 

 מקור - משרד האוצר. 

 

הירידות החדות ביותר ברכישת דירות חדשות נראו באזור רחובות ובאזור המרכז.

 

212 דירות חדשות בלבד נרכשו באזור רחובות הכולל את ערי השפלה. ירידה של כ – 50% בהשוואה לחודש זה בשנה שעברה וגם בין המספרים הנמוכים ביותר שנרשמו באזור זה בהשוואה היסטורית. ירידה זו מראה כנראה על המתנה של זוגות צעירים למכירות המתוכננות במסגרת מחיר למשתכן באזור זה, בפרט בראשל"צ.

 

באזור המרכז נרכשו בחודש פברואר 260 דירות חדשות בלבד. ירידה של כ – 44% בהשוואה לשנה שעברה. באזור זה נרשמה ירידה חדה ברכישת דירות ע"י משקיעים.

 

דבר אחרון שעלה מהנתונים שפרסם כלכלן משרד האוצר הוא הירידה ב"מלאי" דירות המוחזקות בידי משקיעים. מספר המשקיעים מסך העסקאות בחודש פברואר ירד לשיעור של כ – 16% בלבד, שזהו המספר הנמוך ביותר שנרשם מאז השפל ההיסטורי בנרשם ביולי 2015 לאחר הכבדת מס הרכישה על משקיעים.

 

במונחים כמותיים מספר הרכישות בידי משקיעים עמד על 1.5 אלף דירות, ירידה של 15% בהשוואה לחודש הקודם וירידה חדה אף יותר בהשוואה לחודש זה בשנה שעברה.

 

הירידה החדה יותר היא ברכישת דירות חדשות בידי משקיעים, בפלח שוק של דירות יד שניה בו נרשמה יציבות בחודשים הקודמים נרשמה ירידה של 9% בהשוואה לחודש ינואר, ו – 12% בהשוואה לחודש זה בשנה שעברה.